L’AIGUA

L’agua és la substància més abundant a la Terra, ocupa 3/4 de la superfície i la podem trobar en estat sòlid (glaç), líquid i gasós.

El conjunt d’aigües que formen els oceans, mars, rius, llacs, casquets polars, les glaceres, les aigües subterrànies, i el vapor d’aigua que hi ha a l’atmosfera reben el nom d‘HIDROSFERA.

L’aigua segueix un cicle, a partir del qual varia d’estat i de lloc constantment. La quantitat d’aigua de que podem disposar depen del nivell de reposició d’aquest cicle, per això és molt important fer-ne una gestió sostenible i racional.

Extret: http://www.somaigua.cat/ [27/08/2014]

Extret: http://www.somaigua.cat/ [27/08/2014]

Per altra banda, la seva distribució al planeta és molt desigual, trobem zones amb escassetat d’aigua i zones amb abundància. Tanmateix en un mateix territori es poden donar situacions de sequera i/o d’inundacions greus. Avui en dia, hi ha aproximadament uns 1.100 milions de persones que no tenen accés a l’aigua potable i uns 2.600 milions no disposen d’un sanejament adequat.

ELS OCEANS: els grans oceans del món estan recorreguts per grans fluxos d’aigua: les corrents càlides i les corrents fredes. 

Aquestes corrents són de vital importància pel clima del planeta i per les zones pesqueres.

El clima està regulat pels corrents marins, que traslladen rius d’aigua calenta de les zones càlides a les zones fredes, mentre que els corrents d’aigua freda actuen a l’inrevés. Quants aquests corrents marins passen prop dels continents, el clima de les zones costaneres es veu afectat suavitzant-lo o refredant-lo depenent del tipus de corrent de que es tracti.

En general les grans masses d’aigua actuen com a termoreguladors del planeta. Si aquesta cinta transportadora s’aturés,la catàstrofe seria terrible.

Vídeo: Cinta Transportadora.

ELS RIUS. Corrents contínues d’aigua dolça, que desemboquen en un altra riu o en un llac. El cabal d’un riu és la quantitat d’aigua que transporta, i aquesta quantitat en determina el règim (pluvial o nival). En funció de les precipitacions parlarem de rius cabalosos o de rius irregulars.

Per altra banda la força de l’aigua i dels materials que arrosseguen els torrents i els rius és responsable del modelatge del paisatge. Els rius al llarg del seu curs fan diversos treballs: erosió (curs alt), transport (curs mig) i sedimentació (curs baix).

Quant a Josep Maria Bofarull

He estat educador, docent i formador al llarg de 33 anys, especialment de Geografia i Història i en general de les ciències socials a diferents nivells educatius. El temps passa, tempus fugit deia Virgili, i el setembre de 2020 em vaig jubilar. La qual cosa ha provocat que la meva dedicació professional ha canviat d’intensitat i d’àmbit. Les ciències socials, i especialment la geografia i la història, han format part de la meva vida professional i privada. Sempre m'han interessat els moviments socials com a instruments de transformació dels segles XIX i XX i els moviments de protesta i antiglobalització de principis del segle XXI, que porten qüestionant durant anys el procés econòmic i tècnic-científic del capitalisme, que ha dominat l’escenari global des de la revolució industrial del s. XVIII, generant unes particulars circumstàncies en la distribució dels diners, el poder i els recursos a escala mundial, i que és responsable directe dels processos de repartiment desigual de la riquesa i de les crisis climàtiques, econòmiques, migratòries, socials i darrerament sanitàries del món globalitzat en les darreres dècades. El bloc que esteu consultant és el resultat de sis anys de treball amb els meus alumnes de geografia de 2n de batxillerat. Hi trobareu multitud d’entrades sobre el temari de PAU, però també un seguit de continguts que pretenen aportar un petit gra d’arena a la comprensió del món actual amb esperit crític. En un moment històric en què sembla que les grans idees han perdut credibilitat, i com diu Zygmunt Bauman a Temps líquids amb un estat que ja ha perdut la seva autoritat, i intenta legitimar-se a partir d’una fórmula política alternativa que bescanvia llibertat per seguretat, és necessari mantenir una mirada oberta a tot el que passa. Penso que les ciències socials ens poden donar aquesta mirada.
Aquesta entrada ha esta publicada en 3r ESO, Unitat 1: L'espai on vivim. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari