Conceptes bàsics de població

Font: Polis, 3r ESO. Vicens Vives

Font: Polis, 3r ESO. Vicens Vives

La demografia és la ciència que estudia la població, la seva dinàmica, la seva evolució.

Per a poder fer els seus càlculs cal obtenir la informació d’algun lloc. Els registres més habituals són:

  • El cens:   és una enquesta que  realitza cada 10 anys l’INE (Instituto Nacional de Estadística) i recull dades sobre: sexe, edat i estat civil, lloc de naixement, nacionalitat, cens lingüístic, estudis, relació amb l’activitat econòmica.
  • El padró municipal: és el registre administratiu on consten els veïns d’un municipi i constitueix una prova de la seva residència al municipi. Obté dades com nom i cognoms, sexe, lloc i data de naixement, nacionalitat i DNI o, si són estrangers, del document que el substitueixi.
  • El registre civil: és el registre on s’inscriuen els fets que fan referència a l’estat civil de les persones (el naixement,  la filiació,  el nom i els cognoms, l’emancipació i l’habilitació d’edat, matrimonis, divorcis, la potestat del pare i de la mare, la tutela i altres representacions que fixa la llei, ls modificacions judicials de la capacitat de les persones, les declaracions de concurs, fallida o suspensió de pagament dels comerciants, la nacionalitat i el veïnatge civil, les declaracions de defunció i absència,  les defuncions.

A partir de la informació d’aquests registres es poden començar a obtenir dades sobre població. Però les dades cal elaborar-les, aquí teniu els conceptes principals per treballar la demografia:

  • Natalitat: nombre de naixements en una població i en un temps determinat. Es pot donar en valors absoluts (nombre total de naixements en un any) o, més habitual, en valor relatiu taxa de natalitat  (expressada en‰ ).

nombre de naixements /població total × 1000

  • Mortalitat: nombre de defuncions en una població i en un temps determinat. Es pot donar en valors absoluts (nombre total de morts en un any) o, més habitual, en valor relatiu taxa de mortalitat (expressada en‰ ).

nombre de defuncions /població total × 1000

  • La relació entre els dos valors Tn i Tm és el que coneixem coma Creixement Vegetatiu o Natural. Aquest pot ser positiu (si la natalitat és superior a la mortalitat) o negatiu (si la mortalitat és superior a la natalitat). Per això diem que la natalitat és un factor vegetatiu positiu i la mortalitat és un factor vegetatiu negatiu.

TN – TM = ± Creixement Natural o Vegetatiu (Moviment Natural) (1)

Però si volem conèixer realment el creixement d’una població cal afegir dos conceptes més:

  • Emigració: nombre de persones que abandonen el seu lloc de residència per diferents motius. Per tant emigrant seria la persona que marxa del seu lloc de residència.
  • Immigració: nombre de persones que arriben a un lloc determinat  a la recerca de treball, asil polític etc. Per tant l’immigrant seria la persona que arriba de fora.

I – E =± Saldo Migratori (Moviment Migratori) (2)

Resumint, si volem saber el creixement o decreixement d’una població haurem de considerar els factors vegetatius (1) o naturals (natalitat i mortalitat) i els factors migratoris (2) (emigració i immigració).

(N -M) + (I – E) = ±  Creixement real (sempre en xifres absolutes)

Altres conceptes necessaris per entendre les dinàmiques i evolucions demogràfiques:

Taxa de fecunditat: relaciona el nombre de naixements amb la població femenina en edat fèrtil (dones entre 15 i 49 anys).

TF = nens nascuts en un any /dones entre 15 i 49 anys × 1000

Recanvi generacional: perquè una població es mantingui (creixi) és necessari que cada generació sigui reemplaçada per la següent. Aquesta dada la podem conèixer sabent el nombre de fills per dona, que ha de ser d’un mínim de 2,1.

Taxa de mortalitat infantil: relaciona el nombre de nens i nenes morts abans de tenir un any de vida.

TMI = morts menors d’1 any / total de nascuts × 1000

Esperança de vida: edat mitja que una persona espera viure al néixer. Es major en les dones que en els homes (Espanya 77 anys homes, 83 anys dones).

Un altra concepte que ens permet estudiar la dinàmica de la població és l’estructura de la població, presentada habitualment a partir de dades dels grups d’edat i nombre de dones i homes (piràmides de població).

Finalment per tal de conèixer les dinàmiques econòmiques cal tenir en compte els següents conceptes:

Població activa: de 16 a 64 anys i amb disponibilitat de treballar. Dins d’aquesta hi trobem inclosa la població ocupada, la que treballa; la població aturada, en recerca activa de feina.

Població inactiva: aquella que no busca feina o que no té edat per treballar.

Quant a Josep Maria Bofarull

He estat educador, docent i formador al llarg de 33 anys, especialment de Geografia i Història i en general de les ciències socials a diferents nivells educatius. El temps passa, tempus fugit deia Virgili, i el setembre de 2020 em vaig jubilar. La qual cosa ha provocat que la meva dedicació professional ha canviat d’intensitat i d’àmbit. Les ciències socials, i especialment la geografia i la història, han format part de la meva vida professional i privada. Sempre m'han interessat els moviments socials com a instruments de transformació dels segles XIX i XX i els moviments de protesta i antiglobalització de principis del segle XXI, que porten qüestionant durant anys el procés econòmic i tècnic-científic del capitalisme, que ha dominat l’escenari global des de la revolució industrial del s. XVIII, generant unes particulars circumstàncies en la distribució dels diners, el poder i els recursos a escala mundial, i que és responsable directe dels processos de repartiment desigual de la riquesa i de les crisis climàtiques, econòmiques, migratòries, socials i darrerament sanitàries del món globalitzat en les darreres dècades. El bloc que esteu consultant és el resultat de sis anys de treball amb els meus alumnes de geografia de 2n de batxillerat. Hi trobareu multitud d’entrades sobre el temari de PAU, però també un seguit de continguts que pretenen aportar un petit gra d’arena a la comprensió del món actual amb esperit crític. En un moment històric en què sembla que les grans idees han perdut credibilitat, i com diu Zygmunt Bauman a Temps líquids amb un estat que ja ha perdut la seva autoritat, i intenta legitimar-se a partir d’una fórmula política alternativa que bescanvia llibertat per seguretat, és necessari mantenir una mirada oberta a tot el que passa. Penso que les ciències socials ens poden donar aquesta mirada.
Aquesta entrada ha esta publicada en 3r ESO, Unitat 4. La població al món. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari