Contaminació de les aigües

Font: http://cemsa.cat/medi-ambient [en línia] [Consulta 08/04/2015]

Font: http://cemsa.cat/medi-ambient [en línia] [Consulta 08/04/2015]

Rius, llacs i mars són ecosistemes vitals per a la vida en el planeta. la seva importància radica en la biodiversitat (nombre elevat d’espècies animals i vegetals) i en que són l’única font d’aigua disponible.

Els éssers humans consumeixen cada cop més aigua per a les seves activitats (agrícoles, ramaderes, industrials …), aquest consum elevat ha portat a una sobreexplotació dels recursos hídrics tant de l’aigua superficial com de l’aigua subterrània:

Font: http://www.un.org/[en línia] [Consulta 08/04/2015]

Font: http://www.un.org/[en línia] [Consulta 08/04/2015]

Consum d’aigua al món s’ha multiplicat per quatre els darrers cinquanta anys.

El 70% de l’aigua és utilitzada a l’agricultura.

El consum humà d’aigua només representa un petit percentatge, però requereix que l’aigua sigui potable.

El desenvolupament tecnològic permet disposar d’aigua per als diversos usos, però,s i es porten a terme projectes sense tenir-ne cura de l’impacte ambiental, es poden originar situacions de conseqüències greus per al medi natural i per a la societat.

Causes de la contaminació de les aigües:

Abocaments de petroli: afecten al mar. Cada any s’aboquen uns sis milions de tones de petroli al mar. Causes: enfonsaments de petroliers, escapament de combustible (vaixells i plataformes), rentat dels vaixells a alta mar.

Agricultura moderna: els adobs  i pesticides s’acaben filtrant als aqüífers i arribant als rius i als mars.

Residus urbans:  residus sòlids i líquids abocats directament al mar, rius, rieres …

Residus industrials: metalls contaminants, residus orgànics tòxics s’aboquen directament al mar i rius sense depurar-los.

Gasos contaminants: nitrats i sulfats de l’atmosfera produeixen la pluja àcida i provoquen l’augment de l’acidesa de l’aigua dels rius, llacs i mars interiors.

Sobreexplotació d’aqüífers i zones properes a la costa: provoca la salinització de les aigües superficials i subterrànies.

Font: http://www.un.org/[en línia] [Consulta 08/04/2015]

Font: http://demo.maps101.com/[en línia] [Consulta 08/04/2015]

Font: http://elpais.com/[en línia] [Consulta 08/04/2015]

Font: http://elpais.com/[en línia] [Consulta 08/04/2015]

 Solucions:

Millorar la qualitat i el manteniment dels petroliers: doble casc.

Evitar l’ús d’adobs i pesticides a l’agricultura: agricultura ecològica.

Instal·lació de depuradores: per tractar els residus urbans.

Disminuir l’explotació dels aqüífers

Legislar per evitar l’abocament indiscriminat de contaminants.

Quant a Josep Maria Bofarull

He estat educador, docent i formador al llarg de 33 anys, especialment de Geografia i Història i en general de les ciències socials a diferents nivells educatius. El temps passa, tempus fugit deia Virgili, i el setembre de 2020 em vaig jubilar. La qual cosa ha provocat que la meva dedicació professional ha canviat d’intensitat i d’àmbit. Les ciències socials, i especialment la geografia i la història, han format part de la meva vida professional i privada. Sempre m'han interessat els moviments socials com a instruments de transformació dels segles XIX i XX i els moviments de protesta i antiglobalització de principis del segle XXI, que porten qüestionant durant anys el procés econòmic i tècnic-científic del capitalisme, que ha dominat l’escenari global des de la revolució industrial del s. XVIII, generant unes particulars circumstàncies en la distribució dels diners, el poder i els recursos a escala mundial, i que és responsable directe dels processos de repartiment desigual de la riquesa i de les crisis climàtiques, econòmiques, migratòries, socials i darrerament sanitàries del món globalitzat en les darreres dècades. El bloc que esteu consultant és el resultat de sis anys de treball amb els meus alumnes de geografia de 2n de batxillerat. Hi trobareu multitud d’entrades sobre el temari de PAU, però també un seguit de continguts que pretenen aportar un petit gra d’arena a la comprensió del món actual amb esperit crític. En un moment històric en què sembla que les grans idees han perdut credibilitat, i com diu Zygmunt Bauman a Temps líquids amb un estat que ja ha perdut la seva autoritat, i intenta legitimar-se a partir d’una fórmula política alternativa que bescanvia llibertat per seguretat, és necessari mantenir una mirada oberta a tot el que passa. Penso que les ciències socials ens poden donar aquesta mirada.
Aquesta entrada ha esta publicada en 3r ESO, Unitat 20: El repte mediambiental. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari